Tuesday, November 20, 2007

Tanggungjawab Ibu Semakin Sukar

Hari ini umur anakku sudah masuk 4bulan 3hari...menjadi seorang ibu ni bukanlah suatu perkara yang mudah.Banyak perkara yang perlu dipelajari.Sejak dilahirkan hingga sekarang saya dapat merasai perasaan seorang ibu,walaupun penat melayan kerenah anak tetapi apabila melihat telatahnye menjadikan hatiku terhibur...itulah anakku Saidatul Hawwa As-Sufiani yang disayangi..Di sini saya mengajak sahabat2 sekalian membaca satu artikel yang ditulis oleh Marihah binti Suhaimi.Penulis merupakan ketua wanita JIM Sepang, Selangor dan boleh di hubungi di emel wanitajim0@yahoo.com

Oleh: Marihah binti Suhaimi

Ibu di zaman moden ini beruntung kerana memperolehi pengiktirafan dunia hingga diujudkan satu hari khas untuk meraikan ibu seperti adanya Hari Pahlawan, Hari Kanak-Kanak Sedunia dan sebagainya.

Tetapi jika diteliti, benarkah ibu-ibu sekarang beruntung?

Untuk menjawab persoalan ini dalam konteks Malaysia , kita perlu mengkaji fenomena penghijrahan warga kampung ke bandar dan kesannya terhadap perubahan struktur sosial masyarakat. Anak-anak berhijrah ke bandar untuk melanjutkan pelajaran dan mencari peluang pekerjaan sedangkan ibu bapa tinggal dikampung. Tindakan ini memisahkan keluarga dan merubah konsep keluarga daripada ‘extended family’ yang besar kepada ‘nuclear family’ yang lebih kecil.

Peluang pendidikan yang tidak mendiskriminasi lelaki dan wanita pula telah berjaya menghasilkan ramai cendiakawan wanita. Kini 70 peratus penuntut universiti tempatan terdiri daripada pelajar wanita, satu angka yang menimbulkan tanda persoalan kerana mana perginya remaja lelaki Malaysia .

Secara tidak langsung ini meninggalkan kesan terhadap pandangan dan harapan masyarakat terhadap wanita. Wanita tidak lagi diharapkan menjadi suri rumah, tetapi sebaliknya membantu meringankan beban kewangan ibu bapa walaupun mereka telah berkeluarga. Tetapi anehnya, peranan lelaki dan harapan masyarakat terhadap lelaki masih tidak banyak berubah. Tugas-tugas dirumah masih pertanggungjawabkan ke atas wanita walaupun bekerja.

Bekerja sepenuh masa bermakna sekurang-kurangnya lapan jam di pejabat. Dengan kesesakaan lalu lintas yang memerlukan pergi kerja lebih awal dan pulang lebih lewat maka seorang ibu itu berada sekurang-kurangnya 10 jam jauh daripada anak-anaknya. Tugas pengasuhan diambil alih oleh pembantu rumah atau penjaga nurseri. Apabila pulang kerumah, ibu yang telah penat bekerja ini harus pula melayan kerenah anak-anak dan suami disamping membereskan kerja-kerja rumah yang lain.

Mampukah ibu-ibu menyelesaikan semua tugas-tugas ini dengan baik?. Tentu bukan mudah dan terpaksa menghadapi pelbagai tekanan. Tekanan untuk menjadi ibu yang sempurna di rumah dan tekanan untuk menjadi pekerja yang cemerlang di tempat kerja.

Bagaimana harus seorang ibu mengharungi dua dunia serba mencabar ini supaya salah satunya atau kedua-duanya tidak tercicir?

Bagaimanakah harus dia kekal terapung dan tidak lemas?

Apakah corak pemikiran dan tingkahlaku yang diperlukan oleh seorang ibu untuk berjaya?

Beberapa cadangan disyorkan sebagai garispanduan untuk ibu-ibu menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik:
Apakah matlamat hidup
‘Dan tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada Ku’
(Ad-Dzaariyat : 56)
Ini adalah sebab yang utama kita dijadikan.
Matlamat hidup ini hendaklah merangkumi seluruh kehidupan samada sebagai seorang individu, seorang isteri, ibu dan pekerja. Kesemua aspek-aspek ini hendaklah di selaraskan agar tidak bercanggah dan berlawanan tetapi disalurkan ke arah keredaan Allah SWT.

Rancang mengikut keutamaan – perancangan adalah berdasarkan matlamat dan hendaklah disusun mengikut keutamaan. Mustahil untuk berada dalam dua tempat pada satu masa maka kemahiran menyusun jadual dan pembahagian tugas amat penting. Ada kerja yang ibu kena lakukan sendiri dan ada yang boleh diserahkan pada orang lain. Sebagai contoh, apabila berada dirumah, kebajikan anak-anak lebih utama daripada kerja-kerja mencuci kerana mencuci boleh dilakukan dengan bantuan teknologi atau orang lain.
Rancang dan ikut perancangan tetapi beri sedikit ruang untuk keanjalan agar tidak terlalu rigid dan membebankan
Berkeyakinan diri –apabila matlamat dan senarai keutamaan telah ditentukan maka ibu perlu cekal dan bermotivasi untuk mencapainya walaupun terpaksa mengharungi pelbagai dugaan. Ini memerlukan semangat yang kuat dan keyakinan bahawa apa yang dilakukan itu adalah untuk kebaikan.
Tidak guna melayan rasa bersalah keluar bekerja dan meninggalkan anak kerana bekerja bukannya pergi makan angin tetapi mencari rezeki. Jika perasaan bersalah sering melanda dan sukar diatasi maka lebih baik ibu berhenti kerja dan tumpukan sepenuh masa dirumah.

Berakhlak mulia – ibu yang berakhlak mulia penting untuk membimbing anak-anak supaya mereka juga mempunyai akhlak yang mulia. Ibu merupakan guru dan ‘role model’ pertama anak-anak. Akhlak anak-anak sering dilihat sebagai cermin akhlak ibu yang mendidik mereka.

Kemesraan berinteraksi - senyuman yang sentiasa terukir di wajah ibu boleh menjadi penawar kedukaan. Anak-anak yang pulang kerumah dan disambut dengan sifat mesra dan penyayang akan rasa dihargai. Bayangkan apa perasaan anak jika pulang ke rumah disambut dengan muka bengis dan rungsing ibu, tentu menggerunkan.

Keikhlasan - ibu hendaklah sentiasa menanamkan sifat kejujuran dan keikhlasan dalam segala tindak-tanduknya. Kejujuran dan keikhlasan dapat dirasai oleh oleh anak. Apabila ibu menghukum anak misalnya, kejujuran dan keikhlasan ibu akan meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri anak berbanding dengan hukuman yang disertai dengan perasaan marah dan benci.

Berkomunikasi dengan baik –bincang dengan suami dan anak-anak tentang perkara-perkara yang perlu dibereskan. Jangan jadi ‘superwoman’ dan mahu melakukan segala-segalanya seorang diri kerana ini akan memudaratkan kesihatan.

Sentiasa berdoa - ibu seharusnya sentiasa berdoa untuk diri dan ahli keluarganya. Usaha tanpa doa tidak dapat mendatangkan hasil yang sempurna kerana Allahlah yang menentukan segalanya.

Kesimpulan
Kepada ibu-ibu, tentu ramai setuju sungguh sukar untuk mencari kesempurnaan atau keseimbangan dalam dunia kerjaya dan rumahtangga ini. Cukup dengan berusaha bersungguh-sungguh dan menyerahkan segalanya kepada Allah kerana Allah maha mengetahui akan kelemahan dan kekurangan hambaNya.
Kepada suami-suami, ingatlah firman Allah:
‘Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya bahawa Ia menciptakan untuk kamu isteri-isteri dari jenis kamu supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih dan sayang dan belas kasihan.
Kasih sayang dan sifat keperihatinan suami dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi oleh isteri.
(Ar-Ruum: 21)
Kepada anak-anak, hargailah ibu-ibu anda. Peluang ini Allah beri sekali sahaja sementara nafas mereka masih ada. Bantulah meringankan tugas-tugas dirumah kerana ini dapat mengurangkan tekanan yang mereka hadapi. Jadikan hari ibu bukan setakat satu hari ini sahaja tetapi setiap hari sepanjang hayat ibu. Cukup kah sekuntum bunga dalam setahun untuk menghargai jasa dan pengorbanan seorang ibu? Bagaimanakah ungkapan ‘syurga itu dibawah tapak kaki ibu’ dapat di kekalkan dalam minda anak anak zaman ini?



No comments: